
-
تعداد دوره ها6
-
تعداد شماره21
-
تعداد مقالات1,282
-
تعداد نویسندگان2,042
-
مقالات پذیرش شده271
-
مقالات رد شده1,011
-
درصد پذیرش21.14%
-
درصد عدم پذیرش78.86%
-
زمان پذیرش (روز)90
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران87
-
تعداد مشاهده مقالات1,641,487
نقش کنکور آزمایشی در موفقیت دانشآموزان در کنکور سراسری
دوره 3، شماره 2، 1400، صفحات 102 - 97
1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران، estabraghi87@yahoo.com
2- کارشناس ارشد، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کنکور آزمایشی در موفقیت دانش آموزان در کنکور سراسری در استان یزد انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی و پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال چهارم متوسطه استان یزد و همه دبیران این مقطع تحصیلی در سال 90-1389 بود؛ از این بین با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و طبقه ای تناسبی 392 دانش آموز و با استفاده از روش تصادفی ساده 135 دبیر انتخاب شدند. جهت گرداوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته رضایت از کنکور آزمایشی و دادههای مکتوب آموزش و پرورش در رابطه با کنکور آزمایشی دانشآموزان سال چهارم متوسطه سال 90-1389 و نتایج کنکور آنها در سال مذکور استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین نتایج کنکور آزمایشی و کنکور سراسری (درصد پاسخگویی به دروس و رتبه کنکور) در هر سه رشته ریاضی-فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون t تک نمونه ای نیز نشان داد هم دانش آموزان و هم دبیران از کنکور آزمایشی رضایت دارند.
کلمات کلیدی :