
-
تعداد دوره ها6
-
تعداد شماره21
-
تعداد مقالات1,282
-
تعداد نویسندگان2,042
-
مقالات پذیرش شده271
-
مقالات رد شده1,011
-
درصد پذیرش21.14%
-
درصد عدم پذیرش78.86%
-
زمان پذیرش (روز)90
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران87
-
تعداد مشاهده مقالات1,642,364
بررسی نقش و جایگاه درس پژوهی در توسعه حرفه ای معلمان از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی استان فارس
دوره و شماره : آماده انتشار
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران
2- کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، اداره آموززش و پرورش، فارس، ایران
3- کارشناسی مشاوره و راهنمایی، کارمند رسمی آموزش و پرورش، فارس، ایران
چکیده :
مفهوم درس پژوهی در سال های اخیر توجه معلمان و پژوهشگران بسیاری را به خود معطوف کرده است. درس پژوهی به عنوان روشی نوین در آموزش، داعیه تسهیل در امر یاددهی-یادگیری و یادگیری مستمر را دارد. از این جهت واکاوی آن به منظور بررسی میزان توفیق این طرح، از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش و جایگاه درس پژوهی در توسعه حرفه ای معلمان از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی استان فارس می باشد. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه معلمان مقطع ابتدایی استان فارس می باشد. در این تحقیق، 30 نفر از معلمان مقطع ابتدایی استان فارس به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از مصاحبه استفاده گردید و هنگامی که داده ها به اشباع رسید، نمونه گیری خاتمه یافت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از راهبرد تجزیه و تحلیل مداوم و مقایسه ای استفاده گردید. یافته ها نشان داد که مقوله های اساسی مولفه های نقش درس پژوهی در توسعه حرفه ای معلمان از دیدگاه معلمان شامل: 1) مشارکت فعال معلمان، 2) تسلط بیشتر معلمان بر اهداف دروس، 3) انتقال تجارب تدریس بین معلمان، 4) آشنایی با روش های تحقیق کارآمد و اثربخش و 5) آشنایی و روابط صمیمی بین معلمان می باشد که هر کدام از این مولفه ها، زیر مقوله هایی را شامل می شود. بر اساس دیدگاه اکثر معلمان، درس پژوهی تأثیر مطلوبی بر توسعه حرفه معلمی دارد. البته در این مسیر مشکلاتی نیز بر سر راه معلمان وجود دارد که با تدبیر صحیح می توان آنها را از پیش رو برداشت و برای حل آنها، راهکارهایی ارائه داد. به دلیل تأثیر مثبت درس پژوهشی در توسعه حرفه معلمی، پیشنهاد می شود که امکانات و اقتضائات این امر در ابعاد وسیع تر و همه گیر و برای تمامی دروس فراهم شود. همچنین بایستی با تدارکِ تمهیداتی، میزان آگاهی معلمان نسبت به این شیوه از آموزش را افزایش دهیم.
کلمات کلیدی :