
-
تعداد دوره ها6
-
تعداد شماره21
-
تعداد مقالات1,282
-
تعداد نویسندگان2,042
-
مقالات پذیرش شده271
-
مقالات رد شده1,011
-
درصد پذیرش21.14%
-
درصد عدم پذیرش78.86%
-
زمان پذیرش (روز)90
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران87
-
تعداد مشاهده مقالات1,642,356
پيش بيني سرزندگی تحصیلی بر اساس ابعاد شخصیتی بر اساس مدل نئو و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان
دوره و شماره : آماده انتشار
1- کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران
2- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
3- کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده :
هدف پژوهش حاضر پيش بيني سرزندگی تحصیلی بر اساس ابعاد شخصیتی بر اساس مدل نئو و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان کرمانشاه بود. روش اين پژوهش کاربردی و جزء تحقیقات همبستگی می باشد. در اين پژوهش جامعه آماري كليه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول شهر کرمانشاه بودند که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصيل بودند و تعداد آنها حدود 4000 نفر مي باشد. نمونه آماری 370 نفر از دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه اول مذکور بر اساس نمونه گیری تصادفي و از طريق فرمول كوكران انتخاب و سپس از طريق پرسشنامه هاي سرزندگی تحصیلی سامانی (1397)، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو و انعطاف پذیری شناختی دنیس و واندر وال (2010) مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج نشان داد بین ویژگی شخصیتی روان رنجوری با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان رابطه منفي معنی داری وجود دارد. بین ویژگی شخصیتی برون گرایی با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. بین ویژگی شخصیتی گشاده ذهنی با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان رابطه اي مشاهده نمی شود. بین ویژگی شخصیتی توافق پذیری با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری مشاهده میشود. بین ویژگی شخصیتی وجدانی بودن با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. بين انعطاف پذیری شناختی با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معني داري وجود دارد. متغير انعطاف پذیری شناختی با ضريب بتای 32/0 و متغير ويژگی شخصیتی برون گرایی با ضريب بتای 24/0 می توانند به طور مثبت و معنی داری سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان را پيش بينی کنند.
کلمات کلیدی :