ورود به صفحه کاربری

karbari2

صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

 

 

 

QR Code

علوم رفتاری

بهبود بخشی اختلال ناخن جویدن دانش آموز «آ ب» با روش های درمان اختلالات رفتاری
دوره 6، شماره 18، بهار 1403، صفحات 42 - 52
نویسندگان : فرزانه شادمانی 1 ، فرحناز حیدری نسب* 2

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، آموزگار آموزش و پرورش ناحیه 3 کرمانشاه، ایران

2 دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی؛ مدرس دانشگاه فرهنگیان شهید صدوقی کرمانشاه، ایران

چکیده :
اختلال ناخن جویدن، یک بیماری مزمن، با ماهیتی تکراری و اجبارگونه است که در کودکان و بزرگسالان جوان دیده می‎شود و عوامل استرس¬زا و مشکلات خانوادگی در تشدید آن نقش اساسی دارند. پژوهش حاضر در سال تحصیلی 1403-1402 در دبستان دخترانه زینبیه کرمانشاه و در پایه پنجم انجام شده¬است. هدف پژوهش، بهبود اختلال ناخن جویدن و اصلاح رفتار جمع¬گریزی دانش¬آموز مورد پژوهش است. روش تحقیق کیفی و از نوع آموزش¬پژوهی و از نظر هدف کاربردی است. جهت رسیدن به هدف پژوهش، پس از بررسی و اعتباربخشی، راه حل¬ها به صورت موقت تعیین و اجرا شدند برای گردآوری داده¬ها از ثبت سیاهه رفتاری آزمودنی نظیر مشاهده، مصاحبه، مطالعات میدانی، هم‏اندیشی با کادر مدرسه و همکاران، مطالعه کتب، مقالات و مجلات مختلف استفاده شد. اقدامات انجام گرفته جهت بهبود اختلال ناخن جویدن و اصلاح رفتار آزمودنی، هنردرمانی، بازی‎درمانی، محبت‎درمانی، دادن مسئولیت، اعتمادسازی و .... است. یافته‎ها نشان داد که هنردرمانی، بازی‎درمانی و محبت‎درمانی از جمله مؤثرترین تکنیک‎های درمان اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان است که علاوه بر درمان اختلالات، در سایر ابعاد زندگی وی نیز مؤثر است.
کلمات کلیدی :
ناخن جویدن، فرزند طلاق، اختلال یادگیری، اقدام پژوهی و محبت درمانی.