
-
تعداد دوره ها6
-
تعداد شماره21
-
تعداد مقالات1,282
-
تعداد نویسندگان2,042
-
مقالات پذیرش شده271
-
مقالات رد شده1,011
-
درصد پذیرش21.14%
-
درصد عدم پذیرش78.86%
-
زمان پذیرش (روز)90
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران87
-
تعداد مشاهده مقالات1,642,399
اثربخشی آموزش سایکودراما بر راهبردهای مقابله و نشخوار فکری زوجین درگیر کرونا
دوره 4، شماره 2، 1401، صفحات 45 - 56
1- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران
2- استادیار گروه روان¬شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران
3- استادیار گروه روان¬شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران
چکیده :
سایکودراما روشی در رواندرمانی با یک شکل نمایشی است که در آن، مشکلات عاطفی یا رفتاری بیماران و درمانجویان با استفاده از فنون تئاتری، ریشه یابی و حل و رفع می گردد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش سایکودراما بر راهبردهای مقابله و نشخوار فکری زوجین درگیر کرونا بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی باطرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زوجین مبتلا به کرونا مراجعه کننده به خانه های بهداشت شهر تهران بود که نمونهی آماری شامل 30 بیمار مراجعه کننده به خانه های بهداشت بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور جایگزینی تصادفی به دو گروه کنترل و آزمايش انتساب گرديد و سپس گروه آزمايش در طول سه هفته آموزش ديد. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه راهبردهای مقابله بیلینگز و موس(COPE) (1981) بود. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش سایکودراما بر راهبردهای مقابله ای و نشخوار فکری زوجین درگیر کرونا اثر دارد (05/0>p). نتایج نشان داد که آموزش سایکودراما نقش تعیین کننده ای در بهبود راهبردهای مقابله و نشخوار فکری زوجین درگیر کرونا دارد لذا بدلیل نقش آموزش سایکودراما در بهبود راهبردهای مقابله و نشخوار فکری زوجین درگیری کرونا اجرای آموزش این تکنیک توصیه می گردد.
کلمات کلیدی :
- 613
- 38
- 1400/08/24
- 1400/12/22
- 1401/05/25